GroenLinks geeft Valentijnskaart aan juf Hanneke

Elke dag zetten vele juffen, meesters en docenten zich in voor de toekomst van kinderen. Groenlinks heeft “zin in de toekomst” en daarom geeft GroenLinks dit weekend op 374 scholen in Nederland Valentijnskaarten aan een van de leraren om zo onze liefde voor het onderwijs en de mensen die dat mogelijk maken te tonen. Fractievoorzitter Maarten van Beek van GroenLinks in Krimpen aan den IJssel heeft vandaag een speciale Valentijnskaart met balonnen en een bloemetje aangeboden aan juf Hanneke Ouweneel van de kleutergroep van de Rudolf Steinerschool.

Maarten van Beek: “Juf Hanneke was net juf op de Rudolf Steiner toen ik daar zelf nog bij de kleuters zat. Ik weet nog heel goed dat het een hele lieve juf was en ik heb daar een leuke en leerzame tijd doorgebracht. Dat is inmiddels bijna dertig jaar geleden!”

In de tussentijd hebben juffen zoals Hanneke Ouweneel een hele generatie kinderen van dag tot dag een stukje verder gebracht naar die mooie toekomst, waar wij zo veel zin in hebben. Hanneke was blij verrast met de kaart en accepteerde die namens alle juffen en meesters van de Rudolf Steinerschool. Ook de kinderen van de klas van juf Hanneke vonden dat ze de kaart meer dan verdiend had. Ze vonden allemaal dat ze een hele lieve juf hadden en wie je lief vindt, die geef je met valentijn een kaart.

GroenLinks maakt zich zorgen

Onderwijs is een belangrijk onderwerp voor GroenLinks in Krimpen aan den IJssel. De uitgaven voor onderwijshuisvesting, een verantwoordelijkheid van de gemeente, zijn tijdens de huidige collegeperiode met meer dan 20% teruggelopen, terwijl de bijdrage voor onderwijshuisvesting die de gemeente via het gemeentefonds in die periode heeft ontvangen met zo’n 15% is toegenomen, volgens gegeven van onderwijsvakbond Aob. In totaal is er driekwart miljoen euro te weinig naar huisvesting van scholen gegaan.

Inkomsten uitgaven onderwijshuisvesting gemeente Krimpen aan den IJssel

Bedragen *1000

Inkomsten onderwijshuisvesting uit gemeentefonds

Totale uitgaven

Verschil inkomsten totale uitgaven

Verhouding inkomsten uitgaven

Gemiddelde verhouding inkomsten uitgaven 2006/2009

Bron: www.hoegulismijngemeente.nl van onderwijsvakbond Aob.

De commissie samenleving, die onlangs een werkbezoek bracht aan het Krimpenerwaard College, kreeg van de schoolleiding een duidelijke boodschap mee: nieuwbouw is dringend nodig. De school bestaat uit een gebouw uit de jaren zeventig dat destijds als tijdelijke bouw is neergezet inmiddels aangevuld met een noodvleugel die nog het meest doet denken aan een gevangenis. Het gebouw is te klein voor het aantal leerlingen, waardoor boven- en onderbouwleerlingen gescheiden pauzes moeten aanhouden, stafleden en senior docenten moeten werkruimtes delen, soms met acht man op vier computers in een ruimte van zo’n 20 m2 zonder daglicht. Verder is het gebouw slecht te ventileren en heeft de GGD geconstateerd dat de CO2 niveaus in sommige lokalen boven alle normen uitstijgen, zodat ramen opengezet moeten worden en de stookkosten flink oplopen. Daarnaast kan de school in dit gebouw haar onderwijskundige ambities op het gebied van ICT in het onderwijs niet waarmaken. Alleen dankzij goed maar duur onderhoud en een bijdrage van de oudervereniging van meer dan een ton per jaar kan momenteel de onderwijskwaliteit en het leerklimaat door de schoolleiding worden gewaarborgd. Maar voor hoe lang nog?

In november heeft het college bij de begrotingsbehandeling het IHP (het huisvestingsplan voor de Krimpense scholen) uitgesteld naar de volgende raadsperiode met de garantie dat dit niet zou leiden tot verslechtering van de onderwijskwaliteit. Het college geeft op dit moment maar twee derde van de gelden voor onderwijshuisvesting daadwerkelijk uit aan onderwijshuisvesting. GroenLinks is er niet langer overtuigd dat dit niet ten koste gaat van de onderwijskwaliteit en wil na de verkiezingen meer gaan investeren in schoolgebouwen.