Geen snelweg door de Krimpenerwaard

Groenlinks vindt het verzoek dat Leefbaar Krimpen samen met Leefbaar Capelle en Leefbaar Zuid-Holland bij minister Eurlings hebben ingediend voor een een nieuwe snelweg dwars door de Krimpenerwaard rampzalig.

De nieuwe snelweg zou een deel van het verkeer over de Van Brienenoordbrug moeten omleiden. Het zou leiden tot veel extra autoverkeer door de Krimpenerwaard en door Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel en dat is absoluut niet in het belang van de leefbaarheid van deze gemeenten, iets dat de Leefbaren toch hoog in het vaandel zouden moeten hebben. Bovendien zou deze weg dwars door een deel van het Groene Hart en door een natuurgebied bij Ridderkerk gaan dus het argument dat het om een moderne, ecologische verbinding gaat is grote onzin.

Ook Groenlinks erkent dat er problemen zijn rond de ontsluiting van Krimpen. In geval van calamiteiten is de gemeente afhankelijk van slechts één oeververbinding. Al in 2006 heeft Groenlinks Krimpen daarom in het FietsRoutePlan gepleit voor een extra brug over de IJssel voor fietsers en voetgangers die ook toegankelijk is voor hulpdiensten. De Algerabrug kan dan efficienter ingericht worden. Een dergelijke oplossing is veel realistischer en draagt meer bij aan de veiligheid en leefbaarheid van onze gemeenten.

Groenlinks pleit al jaren voor deze oplossing zowel lokaal als in regionale en provinciale verbanden. Daarnaast biedt openbaar vervoer over water veel kansen. De waterbus 1 van Rotterdam naar Dordrecht doet ook Krimpen en Ridderkerk aan en waterbus 3 pendelt tussen Ridderkerk, Nederlek en Kinderdijk.

Maarten van Beek, fractievoorzitter Groenlinks Krimpen aan den IJsselIrja Verweijen, fractievoorzitter Groenlinks Capelle aan den IJsselOscar Dijkhoff, fractievoorzitter Groenlinks Zuid-Holland